Arkistot

Rock’n’swing-tanssien valmentajakouluttajahaku 9/2020-6/2022

JULKAISTU: 28.4.2020, KATEGORIAT: Koulutustiedotteet, Rock'n'swing -tanssit

Suomen Tanssiurheiluliitto ry hakee kouluttajia rock’n’swing-tanssien valmentajakoulutuksille sopimuskaudelle 9/2020 – 6/2022

Kouluttajia etsitään nyt seuraaville kursseille:

  • RS-seuraohjaajakurssi 1 + RS-seuraohjaajakurssi 2 (sisältää Ryhmän ohjaamisen harjoittelu -kurssin koordinoinnin ja kurssisuoritusten arvioinnin)
  • Rock’n’roll -perusteet
  • Boogie woogie -perusteet
  • Lindy hop -perusteet
  • Bugg-perusteet

 

  • RS-seuravalmentajakurssi (sisältää Kilpavalmennusharjoittelu -kurssin koordinoinnin ja kurssisuoritusten arvioinnin)
  • Rock’n’roll -kilpataso
  • Boogie woogie -kilpataso
  • Lindy hop -kilpataso
  • Bugg-kilpataso

Kouluttajahakuaika on 14.4. – 3.5.2020. Seuraava sopimuskausi kouluttajien kanssa on lähtökohtaisesti 9/2020 – 6/2022.  Ilmoita kiinnostuksesi koulutustehtäviin lähettämällä rock’n’swing-jaoksen kouluttajahakutyöryhmälle osoitettu tarjous sähköpostitse viimeistään 3.5.2020:

toimisto@tanssiurheilu.fi.

Tarjouksen liitteineen tulee sisältää ainakin seuraavat tiedot:

  • mitä yllä mainittuja kursseja tarjoudut kouluttamaan
  • kouluttajan ansioluettelo: lajitaidot ja valmentaja- ja kouluttajaosaaminen sekä kokemus (kuten pidettyjen kurssien / koulutusten määrä, taso, osallistujien määrä, tiivistelmä kursseista saaduista palautteista)
  • veloituksesi kunkin kurssin osalta (sis. koulutuksen suunnittelun ja toteutuksen sekä kurssimateriaalien laadinnan; muista mahdollisista tarpeista neuvotellaan erikseen)
  • tieto mahdollisesta koulutuspaikasta ja sen hinnasta
  • oletko kiinnostunut toimimaan kouluttajana koko seuraavan sopimuskauden vai osan siitä
  • pohdintaa valmentajakoulutuksen sisällöistä ja oppimistavoitteista

Hakijan eduksi katsotaan oman lajiosaamisen aktiivinen ylläpito. Kouluttajalta odotetaan aktiivisuutta kurssien järjestämisessä ja siitä viestinnässä sekä koulutusajankohtien suunnittelussa hyvissä ajoin, jotta osallistujat ehtivät saada asiasta tietoa ja ilmoittautua. Koulutuksia voidaan järjestää ainoastaan silloin, kun niiden kurssimaksuista saatava tuotto kattaa koulutuksesta aiheutuvat kustannukset.

Huomaa, että tarjottava koulutus on STUL:n koulutusta. Jokaisesta koulutuksesta on toimitettava sisällönkuvaus, aikataulu sekä muu kurssilaisille jaettava materiaali liittoon. Esitys kouluttajista viedään Suomen Tanssiurheiluliiton liittohallituksen kokoukseen, jossa asiasta tehdään päätös. Koulutusten järjestämisajankohdista ja täsmällisistä sisällöistä neuvotellaan tarkemmin valittujen kouluttajien kanssa aikaisintaan kesällä 2020. Ensimmäiset koulutukset pyritään järjestämään syksyllä 2020, Covid-19 -tilanne huomioiden.

Lisätietoja ja tiedot kurssien teemoista ja tavoitteista saa rs-kouluttajahakutyöryhmältä,

raija.peltonen@comets.fi.

Hyvät käytännöt jakoon

JULKAISTU: 28.4.2020, KATEGORIAT: Seuratiedotteet

Seura- ja ohjaustoiminnan ei tarvitse pysähtyä, vaikka salit ovat kiinni ja fyysistä kontaktointia tulee välttää. Useat jäsenseuramme ovat jo aktivoineet jäsenistöään erilaisilla hienoilla onlineharjoitteilla, -kampanjoilla ja -treeneillä, ja lisää hyviä ideoita tulee ilmi joka päivä!

Keräämme nyt hyvät ideat jakoon kaikille jäsenillemme. Jos teillä on toteutuksessa jokin hyvä keino pitää jäsenet liikkeellä ja haluatte jakaa sen läpi Suomen, laittakaa lyhyt, parin rivin kuvaus toiminnasta (mahdollisine somelinkkeineen) liiton toimistolle (toimisto@tanssiurheilu.fi), niin jaamme ideat verkkosivullamme.

Jatketaan yhdessä tanssin ilon ja positiivisuuden jakamista kaikille, poikkeusoloista huolimatta!

**

Swing Team, Tampere

Junnuryhmiä kontaktoitu WA kautta, valmentajat lähettäneet sitä kautta videoita koti reeneihin, mitä voi tehdä joko vanhemman kanssa tai yksin. Ryhmässä yrittetty pitää yhteyttä yllä ja pyydetty nuoria lähettämään omia videoita.

FB ryhmässä pidetty yhteyttä yllä esim. esttämällä harrastajille haasteita laittaa pikku video pätkä tanssista, jokusia rohkeita lähtenytkin mukaan.

Olemme myös aktiivisesti jakaneet ryhmässä liiton jakamia videoita sekä hauskoja esim. peilin kanssa yksin tehtäviä harjoitteita.

Jäsenet listalle lähetetty viestejä tasaisin välein ettei unohdu tämä ihana harrastus ja kokohettu ihmisten mieliä tulevaisuuteen katsoen.

**

TanssiDans, Kirkkonummi:

Kevään valmennussuunnitelma toteutetaan etävalmennuksena lastentanssista aina maajoukkuepareihin sekä harrastajatanssijoihin asti. Näin tavoitteet toteutuvat vaikkakin uudella tavalla ja jäsenistölle saadaan positiivista mieltä tanssin monista ulottuvuuksista. Näin kaikista pidetään huolta.

Tanssijat saavat mahdollisuuden kehittyä ja valmentajat jatkaa valmentamista ja ohjaamista.

Seuraava pdf-tiedosto avautuu uuteen välilehteen: TanssiDans poikkeustilanteen treenit

**

Lumets, Helsinki

Olemme tehneet omille oppilaillemme Lumetsilta sekä myös muista seuroista ohjeet kotiharjoitteluun. Jaamme ohjeet Whats upin kautta.

Lumets poikkeustilanteen treenit

**

Tanssiseura Rocking Flames

Laji : Rock’n roll

Olemme olleet aikalailla päivittäin yhteydessä meidän valmennettavien kanssa whatsapilla. Rupesimme Lauran kanssa pitään koko seuralle instagramissa livetreenejä 2-3 krt/vko mitä pystyy myös vanhemmatkin tekemään lastensa kanssa (rokkia, lihaskuntoa, peruskuntoa, venyttelyä sekä myös pelkkiä keskusteluja liittyen esim. Ravintoon jne).

Otamme yhteyden Skypellä eri joukkueisiimme niin että kaikki näkee toisensa, siellä pystytään keskusteleen, nauraan ja mitä nyt kaikkee päähän tulee…Sitten kun saamme kaikille lapsille Skype yhteyden niin pystymme tekemään myös ohjelmaa joukkueiden kanssa ilman kontaktia ??

Satu/skidi rokin ohjaaja Tanja myös aktiivisena lähettää omia babyshark- ym. kotijumppavideoita lapsille ketä hän ohjaa.

Täällä pidetään toimintaa yllä näin ja nyt mennään näin ?? tämä on kyllä uusi juttu mut päivä kerrallaan ja sopeudutaan asioihin. ?

**

Boogie Tour

Videointi:
– lähetetään valmentajalla esim Whats App -palvelussa
– pari tanssii kisavedon tai jokin etukäteen sovitus kuvion/pätkän koreografiasta, valmentaja antaa kirjallisen palautteen
-pari tanssii kisavedon tai jokin etukäteen sovitus kuvion/pätkän koreografiasta, valmentaja antaa suullisen palautteen niin että ollaan puhelinyhteydessä ja viedo on molemmilla käytössä
– yksilö tanssii sovitusti jotain tiettyä teknistä asiaa, palaute joko kirjallinen tai suullinen
– valmentaja tanssii videolle, antaa kirjalliste ja /tai suulliset ohjeet jostakin harjoitteesta tai koreografiasta ja tanssijat harjoittelee sitä kotona, tanssija videoi lopputuoksen ja lähettää valmentajalle. Arviointi edellä mainituilla tavoilla

Oheishajoittelu:
– valmentaja laatii oheisharjoitteluohjelman, toteutuksesta kirjallinen/suullinen raportti ja seuranta esim älykellon ja ladattavan app:n avulla
– voi sisältää liikkuvuus, ketteryys, kunto, lihaskunto jne ohjeita

Mentaaliharjoitteet:
– valmentajan laatiman ohjelman mukaisetsi, toteutuksesta kirjallinen/suullinen raportti
Psyykkinen valmennus:
– esim whats app:n tms välityksellä

Liittohallituksen päätöksiä 24.4.2020

JULKAISTU: 27.4.2020, KATEGORIAT: Seuratiedotteet

Tanssiurheiluliiton hallitus kokoontui etäkokoukseen perjantai-iltana 24.4.2020. Asialistalla käsiteltiin mm. seuraavia asioita:

  • Käsiteltiin tilintarkastajan lausunto ja raportti hallitukselle sekä vuosikertomus. Lausunto ja vuosikertomus hyväksyttiin esitettäväksi kevätkokoukselle.
  • Hyväksyttiin järjestösääntömuutos esitettäväksi kevätkokoukselle.
  • Hyväksyttiin kurinpitosääntöjen muutos esitettäväksi kevätkokoukselle.
  • Merkittiin tiedoksi liiton edustusasujen verkkokaupan avautuminen tiistaina 21.4.2020.
  • Hyväksyttiin kolmen kilpailun kokeilu liittyen vakio- ja latinalaistanssien GP-kilpailuiden seniorisarjoihin. Kokeilussa GP-kilpailuissa järjestetään kaksi seniorisarjaa: Sen 1-2 ja Sen 3-5. Seniori 3-, 4- ja 5-ikäsarjojen pareilla on osallistumisoikeus seniori 1-2 ikäsarjan GP-luokkaan.
  • Käytiin keskustelua vakiotanssien ja 10-tanssin SM-kilpailuiden uusista päivämääristä. Asian valmistelu jatkuu edelleen.
  • Hyväksyttiin oheinen kampanjamalli sekä kirjepohja vuokranantajalle, joita seurat voivat vapaasti hyödyntää omassa toiminnassaan. Osa keskustelussa olleista tukimalleista seuroille käsitellään siinä kohtaa, kun valtioneuvosto päättää urheilutoimintaa koskevien merkittävimpien pandemiarajoitusten purkamisesta.

Seuraava kokous pidetään sunnuntaina 24.5.2020. Tarvittaessa käydään sähköpostikokouksella ajankohtaisia asioita toukokuun aikana.

Blogi: Vieraskynässä tanssija Saana Syrjämäki

JULKAISTU: 21.4.2020, KATEGORIAT: Blogi

Vieraskynässä liikunnanohjaaja ja tanssija Saana Syrjämäki kirjoittaa omasta harjoittelustaan ja antaa myös hyviä treenivinkkejä muille.

Yksin harjoittelevan tanssijan rutiinit

Minulla oli suuri ilo saada pyyntö kirjoittaa omasta harjoittelustani tähän blogiin. Olen tällä hetkellä ilman vakituista paria ja sen takia kirjoitan erityisesti parittoman tanssijan rutiineista. Esittelen kokonaisuuden, jonka avulla koen saavani itsestäni ulos parhaan tanssijan. Olen hyödyntänyt samoja rutiineja myös harjoitellessani parin kanssa.

Minulla on suuri ilo työskennellä tanssin ja liikunnan saralla, joten viikoittainen aktiivisuuteni on korkealla riippumatta siitä, kuinka paljon laji- tai oheisharjoittelua tanssijana teen. Muistathan, että tapani ei ole se ainut oikea, mutta se sopii minulle. Oman tavan löytämiseksi olen hyödyntänyt ammattilaisten apua sekä tutkintojani liikunnanohjauksen, valmennuksen ja anatomian osalta. Olen iloinen, jos voin tarjota näkökulman, josta on hyötyä harjoittelussasi nyt korona-aikana ja tulevaisuudessa.

Kehittyäkseni tanssijana kiinnitän harjoittelussa huomiota seuraaviin asioihin:

1. Kehitän itseäni mukavuusalueen ulkopuolella!

Teen 1-2 kertaa viikossa kuormittavia, keholleni vieraita harjoituksia. Esimerkkinä hyppy- ja loikkaharjoitukset, toisen vieraan lajin tanssiharjoituksia, räjähtävän voiman kuntosaliharjoituksia tai kovia hiit-harjoituksia.

Saana Syrjämäki iloisena porrastreeneissä
Porrasjuoksu ja -hyppely ovat hyviä oheisharjoitteita © Saana Syrjämäki

2. Harjoittelen lajinomaisesti yksin ja parin kanssa – vaikka minulla ei ole omaa paria!

Lajiharjoittelussa keskityn yksin harjoitellessani erityisesti tekniikkaharjoituksiin sekä pyrin kehittämään ymmärrystä omasta kehostani ja sen toiminnasta. Osallistun ryhmiin sekä otan säännöllisesti valmennusta opettajalta, jonka kanssa pääsen myös tanssimaan. Valmentajan kanssa laadittu suunnitelma lajiharjoittelun määrästä ja laadusta pitää motivaatiota yllä.

3. Huollan kehoani!

Teen viikossa 2-3 tuntia huoltavaa liikuntaa jo työni puolesta ja se on paras keino pitää huolta kehostaan kovan rasituksen alla. Kehonhuollossa teen joogaa, passiivisia ja aktiivisia venytyksiä sekä putkirullausta ja keppijumppaa.

Saana Syrjämäki venyttelee iloisena urheilukentällä
Kehonhuolto on tärkeä osa treeniohjelmaa © Saana Syrjämäki

4. Lihakset töihin lihaskuntoharjoittelulla!

Lihaskunto harjoittelulle annan aikaa 2 h viikossa. Keskityn erityisesti keskivartalon lihaksiin ja pyrin saamaan niille monipuolisia ärsykkeitä. Pakarat, yläselkä ja jalat ovat myös tärkeässä roolissa ja pyrin tekemään kokonaisvaltaisia liikkeitä, joissa kuormittuisi useita lihasryhmiä samanaikaisesti. Panostan harjoittelun laatuun ja tarvittaessa hyödynnän fysiikkavalmentajan apua säännöllisin väliajoin.

5. Pyhitän lepopäivät!

Pitänee myöntää, että tässä tulee mentyä monta kertaa metsään ja kunnolliset, keholliset lepopäivät jäävät väliin viikko toisensa jälkeen. Note to self – EI NÄIN!  Ole sinä viisaampi ja pidä kunnolliset lepopäivät, kaikesta hyvästä mitä teet et todennäköisesti saa parasta irti, jos et hyödynnä palautumista!

Nämä viisi kohtaa pyrin pitämään kirkkaana mielessä, kun haluan kehittyä tanssijana. Voin olla väärässä mutta ajattelen silti, että pelkkä lajiharjoittelu ei riitä, kun tavoitellaan kehittymistä tanssijana.

Saana Syrjämäki poseeraa kilpailuasussa logoseinän edessä.
Saana kilpailuasussa © Saana Syrjämäki

Jos pidit kirjoitusta hyödyllisenä tai sinulle heräsi kysymyksiä, olethan minuun yhteydessä instagramissa tai facebookissa, niin jatketaan aiheesta!

Rakkautta ja Terveyttä toivottaen:
Tanssija Saana Syrjämäki

Löydät minut instagramista: @saanaemilija

Tanssiurheiluliiton edustusasut nyt myynnissä

Alla oleva linkki avautuu toisella sivustolla:

Tanssiurheiluliiton edustusasujen myynti käynnistyy 21.4.2020 osoitteessa dancesport.sanser.fi

Tuotteet ovat Craft -mallistoa ja myyntiin tulevat ensimmäisinä tuulihousut, tuulitakki, kevyttoppatakki sekä tekninen t-paita. Kokovaihtoehtoja löytyy väliltä 110 cm ja 3 XL.

Tuotemyynti on toteutettu yhteistyössä Suomen Sanser Oy:n kanssa.

Tervetuloa ostoksille!

Valmentaja- ja ohjaajakoulutuksia (VOK) verkossa

JULKAISTU: 20.4.2020, KATEGORIAT: Koulutustiedotteet, Seuratiedotteet

Liitutaulu, jolle on kirjoitettu sana coachAlla oleva linkki aukeaa toisella sivustolla:

Suomen Urheiluopisto tarjoaa kaikille valmentajille avoimia maksuttomia verkkomoduuleja. Moduulit noudattelevat valmentaja- ja ohjaajakoulutuksen VOK1 –sisältöjä ja ovat suoritettavissa täysin itsenäisesti verkossa. Kokonaisuudet sisältävät teoriatietoa, oppimistehtäviä ja osaamisen tarkistamista, sekä oman osaamisen reflektointia.

Tarjolla ovat Tanssiurheiluliiton valmentajakoulutuspolkuun kuuluvat osiot:

112 VOK I Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa (3 h)
113 VOK I Taitoharjoittelu (3 h)

Sekä lisäksi moduulit:

Tunne- ja vuorovaikutustaidot valmennuksessa (2h)
Psyykkiset ominaisuudet harjoittelussa (3h)

Seuraava linkki aukeaa toisella sivustolla: Lue lisää ja hyödynnä mahdollisuus, ja etene valmentajan polulla!

Koulutukset sopivat erityisesti 1-tasoa suorittaville valmentajille ja ohjaajille, mutta pidemmällekin edennyt valmentaja voi saada niistä uusia oivalluksia.

Koulutukset pohjautuvat samoihin VOK-perusteisiin ja suomalaisen valmennusosaamisen malliin, joiden pohjalta Tanssiurheiluliiton koulutukset on rakennettu. Koulutukset hyväksytään osaksi Tanssiurheiluliiton tasotodistuksia.

Seuraava linkki aukeaa toisella sivustolla: Muista myös Tervetuloa ohjaajaksi -verkkokoulutus (Olympiakomitea)

Koulutus on tarkoitettu aloitteleville ohjaajille tai seurojen valmentajakerhojen käyttöön uusien ohjaajien perehdyttämiseksi tehtävään.  Verkkokoulutus kestää 35 min ja sitä voi katsoa pienissä paloissa.  Koulutus sisältää seuraavat osiot: Perustietoa ohjauksesta, Ohjaamisen suunnittelu, Ohjaaminen, Oma kehittyminen sekä Tukimateriaalia ohjaajalle.  Koulutus on maksuton.

SUEK webinaareja seuroille, urheilijoille ja valmentajille

JULKAISTU: 20.4.2020, KATEGORIAT: Koulutustiedotteet, Seuratiedotteet

SUEK tiedottaa 20.4.2020:

Häirintävapaa urheilu -webinaarit

Aluejärjestöihin suunnatun Häirintävapaa urheilu -koulutuskiertueen perutuille koulutuspäiville etsitään uusia koulutuspäiviä syksyyn. Koulutuskiertueen siirtymisen vuoksi SUEK toteuttaa seuraavat urheiluseuroille suunnatut webinaarit:

Alla ovevat linkit avautuvat toisella sivustolla:

Häirintävapaa urheilu -webinaari ke 6.5. klo 17:00–19:00 
Häirintävapaa urheilu -webinaari to 14.5. klo 17:00–19:00 

Antidopingkoulutukset

SUEK järjestää antidopingwebinaarit urheilijoille ja valmentajille:

Alla ovevat linkit avautuvat toisella sivustolla:

Antidopingkoulutus urheilijoille ma 11.5.2020 klo 17:00–18:30 
Antidopingkoulutus valmentajille ti 12.5.2020 klo 17:00–18:30 

Urheilijat, valmentajat ja kaikki muut urheilutoimijat voivat helposti oppia ja varmistaa tietonsa antidopingasioista myös Puhtaasit paras -verkkokoulutuksen avulla. (Seuraava linkki avautuu toisella sivustolla:) Pääset verkkokoulutukseen tästä. Koulutuksen voi tehdä missä ja milloin vain, ja se toimii myös mobiililaitteilla.

Striimaus ja musiikin käyttö poikkeustilanteen aikana

JULKAISTU: 19.4.2020, KATEGORIAT: Seuratiedotteet

Koronatilanteen vuoksi kokoontumista rajoitetaan ja tilaisuuksia joudutaan perumaan. Lisäksi livetilaisuuksia siirretään digitaalisiin kanaviin. Koska musiikkia halutaan nyt hyödyntää yhä enemmän verkossa ja sosiaalisessa mediassa, Teosto on koonnut kysymyksiä ja vastauksia koskien musiikin käyttölupia ja striimausta (suoratoistoa) poikkeuksellisen koronatilanteen aikana. Seuraava linkki  avautuu toisella sivustolla: Teoston kysymyksiä ja vastauksia

Koronatilanteen vuoksi Teosto on tehnyt joihinkin lupiin väliaikaisia poikkeuksia, joiden myötä olemassa oleva lupa julkiseen esittämiseen sisältää luvan välittää sisältöä verkossa, eli striimata kokoontumisrajoitusten ollessa voimassa.

Alla oleva linkki avautuu toisella sivustolla:

Lainaus Teoston sivulta:

”9. Pitääkö Olympiakomitean alaisten urheiluseurojen hankkia lupa, kun musiikkia hyödynnetään striimauksessa?

Poikkeuksellisen koronatilanteen takia tämä on mahdollista nykyisen luvan puitteissa. Lupa sisältää myös oikeuden jättää esitys katseltavaksi verkkoalustalle livetilanteen jälkeen. Tämä on toistaiseksi voimassa oleva poikkeusmenettely kokoontumisrajoitusten ajan.”

**

Koronan takia annettu kokoontumisrajoitus tuo menetyksiä monille yrityksille. Auttaakseen näitä yrityksiä siirtämään palvelujaan internet-verkkoon, Gramex laajensi taustamusiikkilupansa kattamaan väliaikaisesti mys striimauksen. (Seuraava linkki avautuu toisella sivustolla:) Striimaus omilta kotisivuilta korona-aikana.

Alla oleva linkki avautuu toisella sivustolla:

Lainaus Gramexin sivulta:

”Koronan aiheuttaman kokoontumisrajoituksen voimassaoloaikana Gramex-taustamusiikkiluvan haltija voi poikkeuksellisesti striimata musiikkia tai omaa toimintaa tukevia musiikkia sisältäviä AV-tallenteita omille asiakkailleen ja käyttäjille. Striimauksen tulee tapahtua luvan haltijan omalta tai hallinnoimalta alustalta, kuten esimerkiksi yrityksen tai yhteisön kotisivulta. Striimaus voi olla joko reaaliaikaista tai loppukäyttäjän itse valitsemana ajankohtana tapahtuvaa. Esimerkkejä laajennuksen käyttäjistä: urheiluseurat.”

**

Alla oleva linkki avautuu toisella sivustolla:

Lue lisää kokonaisuudesta Olympiakomitean sivulta.

Blogi: Nyt on aika olla kekseliäs omissa harjoituksissa

JULKAISTU: 14.4.2020, KATEGORIAT: Blogi

Tanssiparien harjoittelukokemuksia covid-19 aikana

Covid-19 -virus on pysäyttänyt monen tanssijan normaalin harjoittelun. Kun tanssikoulut ovat kiinni ja ryhmätreenien pitäminen on kielletty, ovat tanssiseurat, valmentajat ja tanssijat keksineet uusia tapoja harjoitella. Yleisenä trendinä on näkynyt online-tuntien ahkera käyttö valmennuksessa.

Kysyin Suomen yleisen luokan vakio- ja latinalaistanssijoilta heidän treeniarjestaan näin koronan aikana:

Robert Virenius ja Veera Hedman

Robert Virenius ja Veera Hedman ovat latinalaistanssijoita, jotka asuvat ja harjoittelevat Helsingissä. Parin harjoittelu viimeisen kuukauden aikana on sujunut hyvin. Veera ja Robert ovat päässeet harjoittelemaan rajoitetusti myös tanssistudiolle. Pari on myös nauttinut asioista, joihin ei normaalissa kiireisessä arjessa ole monesti aikaa, kuten ulkoilusta ja kotona olosta. Oheisharjoitteena heillä on ulkoilun lisäksi pääasiassa kehon painolla lihaskuntoharjoittelu.

Parin terveiset muille tanssijoille: ”Nyt on aika olla kekseliäs omissa harjoituksissa, vaikka ei olisi paljon tilaakaan niin kotona pystyy kuitenkin tekemään tosi paljon. Tällä hetkellä on loistavan paljon tarjontaa: tulee opetusvideoita ympärimaailmaa kaikilta huipputanssijoilta; tanssikouluilta tulee ohjeita ja kursseja. Nyt on hyvä aika ottaa niistä itselle vinkkejä ja oppia.  Nyt on myös hyvä aika katsoa omia tanssivideoita ja analysoida omaa oppimiskaarta ja katsoa eteenpäin, miten jatkossa kehittää omaa osaamista.”

Robert Virenius ja Veera Hedman tanssivat. Kuvan ottaja Skurkstudio
Robert Virenius ja Veera Hedman. Kuva Skurkstudio

Jaakko Saaristo ja Anne Haataja

Jaakko Saaristo ja Anne Haataja ovat 10-tanssijoita Oulusta. He ovat treenanneet virustilanteen alusta alkaen yhdessä, sillä he asuvat samassa asunnossa. Heidän treeninsä eivät ole muuttuneet juuri ollenkaan lukuun ottamatta ohjattuja ryhmätunteja, joita ei pidetä.

Jaakko kertoo: ”Ollaan onneksi päästy treenaamaan Annen työpaikan liikuntasaliin. — Kotivalmentajien yksärit ovat pyörineet myös normaalisti. Oheisharjoittelu on lisääntynyt melko paljon, koska siihen on enemmän aikaa. Kestävyys ja lihaskuntoharjoitukset ovat olleet yleisimpiä.”

Terveisinä muille tanssijoille: ”Pysykää terveinä!”

Jaakko Saaristo ja Anne Haataja tanssivat vuoden 2020 latinalaistanssien SM-kilpailussa. Kuvan ottanut Jarkko Alho
Jaakko Saaristo ja Anne Haataja vuoden 2020 latinalaistanssien SM-kilpailuissa. Kuva Jarkko Alho

Laura Lackman ja Miko Sirolinna

Miko Sirolinna ja Laura Lackman ovat latinalaistanssijoita ja he ovat treenanneet viimeisen kuukauden erillään.

Laura harjoittelee todella kevyesti palautumishaasteiden vuoksi; hänellä on ollut haasteita varastoraudan eli ferritiinin kanssa. Laura käy kävelyillä, tekee mielikuvaharjoittelua, venyttelyä ja hengitysharjoituksia, pyöräilee sekä tekee kehonpainolla lihaskuntoharjoitteita. Laura toteaa: ”Tahdon voimaa on tullut harjoiteltua vähän liikaakin, niin koitan nyt harjoitella rentoutumista. Toivottavasti energia palautuisi ja mahdollistaisi intensiivisemmän harjoittelun taas pian”.

Mikon tanssiharjoittelu on myös vähentynyt huomattavasti, mutta hän ottaa silti yksityistunteja kerran viikkoon. Hän on myös harjoitellut livestreamin kautta ryhmissä ja treenannut paljon perustekniikkaa kotosalla. Oheistreeniä hän on tehnyt huomattavasti enemmän. Miko sanoo: ”Pyrin käymään vähintään kerran viikossa lenkillä, teen lihaskuntotreeniä 3 kertaa viikossa. Lisäksi harjoittelen ammattitanssijoiden suosimaa gyrotonic-metodia kotona sekä yksityistunneilla.”

Miko lähettää terveisiä kaikille kisakumppaneille: ”Tsemppiä treeneihin, sillä tämä on harjoittelun kannalta haastavaa aikaa. Toivon myös, että päästään pian kisaamaan taas muiden kanssa ja treenaamaan normaalisti!”

Miko Sirolinna ja Laura Lackman tanssivat, vuoden 2020 latinalaistanssien SM-kilpailuissa. Kuvan ottanut Lauri Nevalainen
Miko Sirolinna ja Laura Lackman, vuoden 2020 latinalaistanssien SM-kilpailuissa. Kuva Lauri Nevalainen

Johannes Saaristo ja Saimi Suomela

Johannes Saaristo ja Saimi Suomela ovat vakiotanssijoita. Johannes asuu Helsingissä ja Saimi Turussa. Virustilanteen vuoksi pari ei ole nähnyt toisiaan yli kuukauteen. Molemmat keskittyvät oheisharjoitteluun; isossa roolissa on peruskunnon kehittäminen. Lisäksi Saimi on lisännyt lihaskuntoharjoittelua ja tekee myös kehonhuoltoa ja joogaa oheisharjoitteena. Johannes ja Saimi ovat ottaneet myös yksityistunteja Italiassa asuvilta valmentajilta videoyhteyksillä.

Saimi kertoo: ”Treeniviikkomme koostuu kahdesta seuramme järjestämästä etävideotreenistä. Tanssitreenit on hoidettu videopuheluna omassa olohuoneessa. Isona motivaattorina on toiminut seuran (Lumets ry) Whatsapp-ryhmä, johon seuran tanssijat on jakanut sykevöiden avulla omia treenejään ja valmentajat ovat kommentoineet. ”

Pari odottaa jo kovasti treenisalille pääsyä, mutta kokee, että tilanteesta voi ottaa todella paljon hyvää myös irti ja nyt voi tehdä asioita, joihin ei yleensä ole aikaa. ”Sitten kun tilanne normalisoituu, voimme kaikki palata entistä vahvempina kilpalattioille,” sanoo Saimi.

Johannes Saaristo ja Saimi Suomela selfiessä verryttelypuvut päällä kilpailumatkalla Lyonissa. Kuvan ottanut Saimi Suomela
Johannes Saaristo ja Saimi Suomela kilpailumatkalla Lyonissa. Kuva Saimi Suomela

Suvi Kurki, 13.4.2020

Blogi: Vieraskynässä Tuulia Soininen

JULKAISTU: 6.4.2020, KATEGORIAT: Blogi

Vieraskynässä Tuulia Soininen, alalla työskentelevä tanssijakoreografi

Tanssinopettajan aseman väärinkäytöksistä

Me-too liikkeen jälkeisenä aikana on nousut esiin epäkohtia eri lajien valmennuskulttuureissa. Miksei tanssin opetus ole vielä tässä keskustelussa mukana? Tanssin opetuksen piiristä löytyy, surullista kyllä, hyvin paljon samanlaisia epäkohtia. Olen keskustellut tanssijoiden kanssa ympäri Suomen ja kirjoitan näistä keskusteluista nousseista yleisimmistä epäkohdista. Olen tehnyt aiheesta myös lyhyen videokokonaisuuden, jonka löytää seuraavasta linkistä:

https://vimeo.com/380656991

Yksinkertainen asia, josta aloittaa on se, miten opettaja kommentoi teini-ikäisten tyttöjen painoa. Miksi opettajalla edes kuuluisi olla tarve näin tehdä? Oppilaita pelotellaan lihomisella ja heille jaellaan ikäviä kommentteja omasta kehosta. Nuoren käsitys ihannekehosta ei voi olla järkkymättä, jos peilien edessä vähissä vaatteissa tunti tunnin jälkeen opettaja kommentoi valmiiksi jo solakoiden tyttöjen tarvetta laihduttaa. Kommentit jäävät kaikumaan päähän vuosiksi.

Monesti tällainen opettaja ottaa oppilaista suosikin, oppilaan, joka on täydellisyyden ruumiillistuma. Tämän oppilaan keho on monesti myös anatomiansa puolesta soveltuva balettiin. Näiden samojen ihanneoppilaiden kuvat pyörivät myös tanssioppilaitosten sosiaalisessa mediassa. Tätä ihannetta työnnetään toisille oppilaille ja päälle syyllistetään mikseivät he ole samanlaisia.

Salissa on huoneen täydeltä liikunnallisia tyttöjä, jotka painavat huomattavasti vähemmän kuin keskiverto ikäisensä, onko heille todellista aiheellista korostaa kurinalaisuutta painon ja ruoan kanssa? Tukea ja tietämystä voisi pikemminkin jakaa siitä, miten syödään tarpeeksi, terveellisesti ja monipuolisesti ja mikä sen merkitys on treenaamiseen.

Tanssitunneilla oppilaat saattavat joutua kilpailemaan opettajan huomiosta. Opettaja voi asetella oppilaansa tankoihin, jonoihin ja riveihin siten, että ”huonoimmat” oppilaat ovat aina taaimmaisena. Tämä takaa sen, että opettaja voi koko tunnin olla korjaamatta tai jopa katsomatta heihin päin. Joka tunti sitten tämä oppilas palaa kotiin miettien, mitä voisi tehdä paremmin, jotta ansaitsisi edes katseen opettajalta. Valmiiksi teknisesti etevämmät oppilaat kehittyvät huimaa vauhtia saaden jatkuvaa yksilöllistä ohjausta ja ne jotka kaipasivat lisäohjausta jäävät sitä vaille. Sanomattakin on selvää, että soolot vuosi toisen jälkeen annetaan muutamalle samalle tähtioppilaalle. Vaikka joku oppilas ei olisikaan teknisesti yhtä edistynyt kuin toinen, eikö hänkin ansaitsi paikkansa huomion keskipisteenä? Eikö hän ole yhtä arvokas?

Oppilaalle täytyy tarjota mahdollisuus valintaan, hänen täytyy kyetä itse valitsemaan tanssi joka päivä. Tunneilta saatetaan antaa lupa olla pois, mutta muulle ryhmälle haukutaan poissaoleva oppilas laiskuudesta ja sitoutumattomuudesta. Kun yleinen ilmapiiri ja opettajat painostavat treeneissä käymiseen, siitä tulee velvollisuus. Jos oppilas saa valita, hänestä tulee motivoituneempi ja oppiminen on tehokkaampaa. Jos oppilas haluaa käydä tanssimassa tanssimisen riemun takia, tämä täytyisi sallia hänelle. Samalla oppilaalle tarjotaan myös mahdollisuus oppia kuuntelemaan omia voimavarojaan.

Tanssin opettaja saattaa myös unohtaa, että teini-ikäisen oppilaan elämän tärkein asia ei kuuluisikaan olla tanssi. Oppilaat käyvät vielä koulua ja läpikäyvät tärkeitä kehityksen vaiheita elämässä. Oppilasta täytyisi auttaa ymmärtämään levon ja kärsivällisyyden tärkeys; päiviä on erilaisia, mikä ei onnistu tänään, saattaa huomenna sujua hyvin. Oppilailta saatetaan myös vaatia ammattilaistason sitoutumista ja aikapanosta produktioihin ja kisaharjoituksiin. Opettajan täytyisi muistaa, että oppilas on vielä lapsi. Parhaillaan oppilasta kiskovat eri suuntiin opettajat, tanssinopettajat, ihmissuhteet, kotiolot ja murrosikä.

Jokainen vaatii ja koettaa puristaa oppilasta hänen parhaan potentiaalinsa irti, eikä kukaan istu alas miettimään kokonaisuutta. Jonkun täytyisi miettiä yhdessä oppilaan kanssa tämän kokonaiskuormaa. Vapaa-aika on myös tärkeä osa elämää, jolloin opitaan elämän kannalta välttämättömiä taitoja.

Oppilaita, jotka tanssivat vamman kanssa tai kipeänä kehutaan ahkeruudesta ja ”ammattimaisesta” toiminnasta. Kivun yli tekemistä ihannoidaan ja väsymyksestä ei saa puhua. Negatiivisia tunteita, uupumusta ja kipua ei ole olemassa, ne tukahdutetaan niin kauan, että oppilas ei enää edes välttämättä tunnista näiden olemassaoloa. Näin ollaan saatu tanssista asia, joka vieroksuttaa oppilaat tunteistansa ja oman kehonsa tuntemuksista. Tanssijat tarvitsisivat apua siinä, miten ollaan armollisia itselleen, miten kuunnellaan omaa kehoa ja maltetaan levätä.

Monesti ryhmä joutuu kestämää opettajan huutamista, turhautumista tai pahimmillaan hetkittäistä luovuttamista. Opettaja osoittaa syyttävän sormen oppilaisiin sen sijaan, että käyttäisi tämän mahdollisuuden kääntyä itseensä. Opettajan kuuluisi pohtia, miten hän pystyisi lähestymään opeteltavaa asiaa eri kautta ja mitä pedagogisia työkaluja olisi paras käyttää.

Kun oppilaita palkitaan kisoissa tai he pääsevät erikoiskoulutuksiin ja tanssin jatko-opintoihin, harha ”opetusmetodin” tehokkuudesta vahvistuu. Monesti perusteluksi oppilaiden kaltoinkohtelulle kuulee, että he valmistavat oppilastaan ammattimaailmaan. Ensinnäkin oppilaista hyvin harvasta tulee ammatiltaan tanssija. Toiseksi tämä on hyvin vanhankantainen käsitys ammattimaailmasta ja jos jossain tällaista vielä onkin, meidän ei pitäisi vahvistaa sitä vaan olla mukana muuttamassa asiaa. Kolmanneksi kukaan ei hyödy huonosta itsetunnosta.

Mikseivät oppilaat sitten lähde pois tällaisten tanssin opettajien luota? Oppilaille on sisään ajettu ajatus lopettamisesta luovuttamisena, heikkoutena ja epäonnistumisena. Opettaja on oppilaalle kyseenalaistamaton jopa pelätty auktoriteetti, oppilas ei välttämättä ajattele opettajan toimivan epäreilusti vaan uskoo itse olevansa niin huono. Lopettaminen ei välttämättä tule edes mieleen, kun tanssi on integroitunut erottamattomaksi osaksi identiteettiä ja arkea.

Mikseivät sitten oppilaan vanhemmat puutu tilanteeseen? Oppilas on niin tämän epäterveen maailman ja ajatusmallien sisällä, ettei välttämättä osaa edes kertoa vanhemmilleen, että tanssitunneilla tapahtuisi jotain väärää. Oppilaalle alistavasta kohtelusta on tullut normaalia. Kun vanhemmat koettavat puuttua tanssiharrastukseen, vastassa voi olla teini, joka halveksuu vanhempien tietämättömyyttä tanssimaailmasta. Olen kuullut myös useasta tapauksesta, jossa oppilaan vanhempien antaessa kritiikkiä opettajalle, opettaja kostaa tämän suoraan oppilaalle. Opettaja saattaa ottaa kaikki tälle oppilaalle suunnitellut soolot pois ja alkaa syrjiä tätä tunnilla.

Tarkoitukseni ei ole missään nimessä leimata koko tanssinopetuskulttuuria Suomessa. Lajikohtaiset erot ovat huomattavat, baletti ollen tyypillisesti pahin. Katutanssitunneilla taas tyypillisesti yhteisöllisyys ja positiivinen oppimisympäristö on luontaisempaa. Alalla jatkuvasti työskentelee ja tulee lisää pedagogeja, jotka tekevät hienoa positiivista työtä tanssin ja lasten kanssa. Kuitenkin joukosta löytyy surullisen paljon tallaisia vanhan koulukunnan opettajia, jotka aiheuttavat oppilailleen (usein tietämättään) vahinkoa. Asioista kuiskaillaan pukuhuoneissa, mutta meidän on alettava puhua näistä väärinkäytöksistä rohkeasti ääneen.

Tehkäämme työtä sitä vastaan, ettei tanssi ole alusta epäterveille ajatus -ja käyttäymismalleille. Käykäämme avointa kehityskeskustelua tanssinopettajina, oppilaina ja oppilaiden vanhempina. Luokaamme tanssinopetuskulttuuria, jossa jokainen oppilas on yhtä arvokas ja tanssi on positiivinen voimavara oppilaiden elämässä.

Tanssijakoreografi, satunnainen tanssinopettaja, elinikäinen tanssioppilas
Tuulia Soininen