Arkistot

Hyvät käytännöt jakoon

JULKAISTU: 3.4.2020, KATEGORIAT: Seuratiedotteet

Seura- ja ohjaustoiminnan ei tarvitse pysähtyä, vaikka salit ovat kiinni ja fyysistä kontaktointia tulee välttää. Useat jäsenseuramme ovat jo aktivoineet jäsenistöään erilaisilla hienoilla onlineharjoitteilla, -kampanjoilla ja -treeneillä, ja lisää hyviä ideoita tulee ilmi joka päivä!

Keräämme nyt hyvät ideat jakoon kaikille jäsenillemme. Jos teillä on toteutuksessa jokin hyvä keino pitää jäsenet liikkeellä ja haluatte jakaa sen läpi Suomen, laittakaa lyhyt, parin rivin kuvaus toiminnasta (mahdollisine somelinkkeineen) liiton toimistolle (toimisto@tanssiurheilu.fi), niin jaamme ideat verkkosivullamme.

Jatketaan yhdessä tanssin ilon ja positiivisuuden jakamista kaikille, poikkeusoloista huolimatta!

**

Swing Team, Tampere

Junnuryhmiä kontaktoitu WA kautta, valmentajat lähettäneet sitä kautta videoita koti reeneihin, mitä voi tehdä joko vanhemman kanssa tai yksin. Ryhmässä yrittetty pitää yhteyttä yllä ja pyydetty nuoria lähettämään omia videoita.

FB ryhmässä pidetty yhteyttä yllä esim. esttämällä harrastajille haasteita laittaa pikku video pätkä tanssista, jokusia rohkeita lähtenytkin mukaan.

Olemme myös aktiivisesti jakaneet ryhmässä liiton jakamia videoita sekä hauskoja esim. peilin kanssa yksin tehtäviä harjoitteita.

Jäsenet listalle lähetetty viestejä tasaisin välein ettei unohdu tämä ihana harrastus ja kokohettu ihmisten mieliä tulevaisuuteen katsoen.

**

TanssiDans, Kirkkonummi:

Kevään valmennussuunnitelma toteutetaan etävalmennuksena lastentanssista aina maajoukkuepareihin sekä harrastajatanssijoihin asti. Näin tavoitteet toteutuvat vaikkakin uudella tavalla ja jäsenistölle saadaan positiivista mieltä tanssin monista ulottuvuuksista. Näin kaikista pidetään huolta.

Tanssijat saavat mahdollisuuden kehittyä ja valmentajat jatkaa valmentamista ja ohjaamista.

TanssiDans poikkeustilanteen treenit (pdf, avautuu uuteen ikkunaan)

**

Lumets, Helsinki

Olemme tehneet omille oppilaillemme Lumetsilta sekä myös muista seuroista ohjeet kotiharjoitteluun. Jaamme ohjeet Whats upin kautta.

Lumets poikkeustilanteen treenit (pdf, avautuu uuteen ikkunaan)

**

Tanssiseura Rocking Flames

Laji : Rock’n roll

Olemme olleet aikalailla päivittäin yhteydessä meidän valmennettavien kanssa whatsapilla. Rupesimme Lauran kanssa pitään koko seuralle instagramissa livetreenejä 2-3krt/vko mitä pystyy myös vanhemmatkin tekemään lastensa kanssa (rokkia, lihaskuntoa, peruskuntoa, venyttelyä sekä myös pelkkiä keskusteluja liittyen esim. Ravintoon jne).

Otamme yhteyden Skypellä eri joukkueisiimme niin että kaikki näkee toisensa, siellä pystytään keskusteleen, nauraan ja mitä nyt kaikkee päähän tulee…Sitten kun saamme kaikille lapsille Skype yhteyden niin pystymme tekemään myös ohjelmaa joukkueiden kanssa ilman kontaktia 👍🏼

Satu/skidi rokin ohjaaja Tanja myös aktiivisena lähettää omia babyshark ym. Kotijumppavideoita lapsille ketä hän ohjaa.

Täällä pidetään toimintaa yllä näin ja nyt mennään näin 👍🏼 tämä on kyllä uusi juttu mut päivä kerrallaan ja sopeudutaan asioihin. 😁

**

Boogie Tour

Videointi:
– lähetetään valmentajalla esim Whats App palvelussa
– pari tanssii kisavedon tai jokin etukäteen sovitus kuvion/pätkän koreografiasta, valmentaja antaa kirjallisen palautteen
-pari tanssii kisavedon tai jokin etukäteen sovitus kuvion/pätkän koreografiasta, valmentaja antaa suullisen palautteen niin että ollaan puhelinyhteydessä ja viedo on molemmilla käytössä
– yksilö tanssii sovitusti jotain tiettyä teknistä asiaa, palaute joko kirjallinen tai suullinen
– valmentaja tanssii videolle, antaa kirjalliste ja /tai suulliset ohjeet jostakin harjoitteesta tai koreografiasta ja tanssijat harjoittelee sitä kotona, tanssija videoi lopputuoksen ja lähettää valmentajalle. Arviointi edellä mainituilla tavoilla

Oheishajoittelu:
– valmentaja laatii oheisharjoitteluohjelman, toteutuksesta kirjallinen/suullinen raportti ja seuranta esim älykellon ja ladattavan app:n avulla
– voi sisältää liikkuvuus, ketteryys, kunto, lihaskunto jne ohjeita

Mentaaliharjoitteet:
– valmentajan laatiman ohjelman mukaisetsi, toteutuksesta kirjallinen/suullinen raportti
Psyykkinenvalmennus:
– esim whats app:n tms välityksellä

Alaikäisten kilpailuilmoittautuminen toimii / Vantaan GP:n ilmoittautumisaikaa jatketaan

JULKAISTU: 23.8.2019, KATEGORIAT: Kilpailutiedotteet, Vakio- ja latinalaistanssit, Yleinen

Alaikäisten kilpailijoiden ilmoittautuminen onnistuu nyt Dancecoren kautta. Ennen ilmoittautumista kilpailijan tiedot on oltava rekisteröitynä Dancecoressa.  Lisätietoja alaikäisen kilpailijan rekisteröitymiseen löytyy täältä:

https://www.dancesport.fi/toiminta/kilpailutoiminta/dancecore-ohjeet/

Huollettavan lisääminen käyttäjälle ohje pdf 

Koskien vanhempien linkkiä alaikäisiin lapsiin, tällä hetkellä on mahdollista vain yksi alaikäinen/huoltaja.

Mutta ilmoittutumiset näkyvät nyt kuitenkin parin molempien osapuolten huoltajilla.

Ongelmatapauksissa ota yhteys dancecore@dancesport.fi (vastaamme ma-pe klo 9-15)

Vantaan GP-kilpailun ilmoittautumisaikaa jatketaan torstaihin 29.8. saakka.

Blogi: Vieraskynässä Tuulia Soininen

JULKAISTU: 6.4.2020, KATEGORIAT: Blogi

Vieraskynässä Tuulia Soininen, alalla työskentelevä tanssijakoreografi

Tanssinopettajan aseman väärinkäytöksistä

Me-too liikkeen jälkeisenä aikana on nousut esiin epäkohtia eri lajien valmennuskulttuureissa. Miksei tanssin opetus ole vielä tässä keskustelussa mukana? Tanssin opetuksen piiristä löytyy, surullista kyllä, hyvin paljon samanlaisia epäkohtia. Olen keskustellut tanssijoiden kanssa ympäri Suomen ja kirjoitan näistä keskusteluista nousseista yleisimmistä epäkohdista. Olen tehnyt aiheesta myös lyhyen videokokonaisuuden, jonka löytää seuraavasta linkistä:

https://vimeo.com/380656991

Yksinkertainen asia, josta aloittaa on se, miten opettaja kommentoi teini-ikäisten tyttöjen painoa. Miksi opettajalla edes kuuluisi olla tarve näin tehdä? Oppilaita pelotellaan lihomisella ja heille jaellaan ikäviä kommentteja omasta kehosta. Nuoren käsitys ihannekehosta ei voi olla järkkymättä, jos peilien edessä vähissä vaatteissa tunti tunnin jälkeen opettaja kommentoi valmiiksi jo solakoiden tyttöjen tarvetta laihduttaa. Kommentit jäävät kaikumaan päähän vuosiksi.

Monesti tällainen opettaja ottaa oppilaista suosikin, oppilaan, joka on täydellisyyden ruumiillistuma. Tämän oppilaan keho on monesti myös anatomiansa puolesta soveltuva balettiin. Näiden samojen ihanneoppilaiden kuvat pyörivät myös tanssioppilaitosten sosiaalisessa mediassa. Tätä ihannetta työnnetään toisille oppilaille ja päälle syyllistetään mikseivät he ole samanlaisia.

Salissa on huoneen täydeltä liikunnallisia tyttöjä, jotka painavat huomattavasti vähemmän kuin keskiverto ikäisensä, onko heille todellista aiheellista korostaa kurinalaisuutta painon ja ruoan kanssa? Tukea ja tietämystä voisi pikemminkin jakaa siitä, miten syödään tarpeeksi, terveellisesti ja monipuolisesti ja mikä sen merkitys on treenaamiseen.

Tanssitunneilla oppilaat saattavat joutua kilpailemaan opettajan huomiosta. Opettaja voi asetella oppilaansa tankoihin, jonoihin ja riveihin siten, että ”huonoimmat” oppilaat ovat aina taaimmaisena. Tämä takaa sen, että opettaja voi koko tunnin olla korjaamatta tai jopa katsomatta heihin päin. Joka tunti sitten tämä oppilas palaa kotiin miettien, mitä voisi tehdä paremmin, jotta ansaitsisi edes katseen opettajalta. Valmiiksi teknisesti etevämmät oppilaat kehittyvät huimaa vauhtia saaden jatkuvaa yksilöllistä ohjausta ja ne jotka kaipasivat lisäohjausta jäävät sitä vaille. Sanomattakin on selvää, että soolot vuosi toisen jälkeen annetaan muutamalle samalle tähtioppilaalle. Vaikka joku oppilas ei olisikaan teknisesti yhtä edistynyt kuin toinen, eikö hänkin ansaitsi paikkansa huomion keskipisteenä? Eikö hän ole yhtä arvokas?

Oppilaalle täytyy tarjota mahdollisuus valintaan, hänen täytyy kyetä itse valitsemaan tanssi joka päivä. Tunneilta saatetaan antaa lupa olla pois, mutta muulle ryhmälle haukutaan poissaoleva oppilas laiskuudesta ja sitoutumattomuudesta. Kun yleinen ilmapiiri ja opettajat painostavat treeneissä käymiseen, siitä tulee velvollisuus. Jos oppilas saa valita, hänestä tulee motivoituneempi ja oppiminen on tehokkaampaa. Jos oppilas haluaa käydä tanssimassa tanssimisen riemun takia, tämä täytyisi sallia hänelle. Samalla oppilaalle tarjotaan myös mahdollisuus oppia kuuntelemaan omia voimavarojaan.

Tanssin opettaja saattaa myös unohtaa, että teini-ikäisen oppilaan elämän tärkein asia ei kuuluisikaan olla tanssi. Oppilaat käyvät vielä koulua ja läpikäyvät tärkeitä kehityksen vaiheita elämässä. Oppilasta täytyisi auttaa ymmärtämään levon ja kärsivällisyyden tärkeys; päiviä on erilaisia, mikä ei onnistu tänään, saattaa huomenna sujua hyvin. Oppilailta saatetaan myös vaatia ammattilaistason sitoutumista ja aikapanosta produktioihin ja kisaharjoituksiin. Opettajan täytyisi muistaa, että oppilas on vielä lapsi. Parhaillaan oppilasta kiskovat eri suuntiin opettajat, tanssinopettajat, ihmissuhteet, kotiolot ja murrosikä.

Jokainen vaatii ja koettaa puristaa oppilasta hänen parhaan potentiaalinsa irti, eikä kukaan istu alas miettimään kokonaisuutta. Jonkun täytyisi miettiä yhdessä oppilaan kanssa tämän kokonaiskuormaa. Vapaa-aika on myös tärkeä osa elämää, jolloin opitaan elämän kannalta välttämättömiä taitoja.

Oppilaita, jotka tanssivat vamman kanssa tai kipeänä kehutaan ahkeruudesta ja ”ammattimaisesta” toiminnasta. Kivun yli tekemistä ihannoidaan ja väsymyksestä ei saa puhua. Negatiivisia tunteita, uupumusta ja kipua ei ole olemassa, ne tukahdutetaan niin kauan, että oppilas ei enää edes välttämättä tunnista näiden olemassaoloa. Näin ollaan saatu tanssista asia, joka vieroksuttaa oppilaat tunteistansa ja oman kehonsa tuntemuksista. Tanssijat tarvitsisivat apua siinä, miten ollaan armollisia itselleen, miten kuunnellaan omaa kehoa ja maltetaan levätä.

Monesti ryhmä joutuu kestämää opettajan huutamista, turhautumista tai pahimmillaan hetkittäistä luovuttamista. Opettaja osoittaa syyttävän sormen oppilaisiin sen sijaan, että käyttäisi tämän mahdollisuuden kääntyä itseensä. Opettajan kuuluisi pohtia, miten hän pystyisi lähestymään opeteltavaa asiaa eri kautta ja mitä pedagogisia työkaluja olisi paras käyttää.

Kun oppilaita palkitaan kisoissa tai he pääsevät erikoiskoulutuksiin ja tanssin jatko-opintoihin, harha ”opetusmetodin” tehokkuudesta vahvistuu. Monesti perusteluksi oppilaiden kaltoinkohtelulle kuulee, että he valmistavat oppilastaan ammattimaailmaan. Ensinnäkin oppilaista hyvin harvasta tulee ammatiltaan tanssija. Toiseksi tämä on hyvin vanhankantainen käsitys ammattimaailmasta ja jos jossain tällaista vielä onkin, meidän ei pitäisi vahvistaa sitä vaan olla mukana muuttamassa asiaa. Kolmanneksi kukaan ei hyödy huonosta itsetunnosta.

Mikseivät oppilaat sitten lähde pois tällaisten tanssin opettajien luota? Oppilaille on sisään ajettu ajatus lopettamisesta luovuttamisena, heikkoutena ja epäonnistumisena. Opettaja on oppilaalle kyseenalaistamaton jopa pelätty auktoriteetti, oppilas ei välttämättä ajattele opettajan toimivan epäreilusti vaan uskoo itse olevansa niin huono. Lopettaminen ei välttämättä tule edes mieleen, kun tanssi on integroitunut erottamattomaksi osaksi identiteettiä ja arkea.

Mikseivät sitten oppilaan vanhemmat puutu tilanteeseen? Oppilas on niin tämän epäterveen maailman ja ajatusmallien sisällä, ettei välttämättä osaa edes kertoa vanhemmilleen, että tanssitunneilla tapahtuisi jotain väärää. Oppilaalle alistavasta kohtelusta on tullut normaalia. Kun vanhemmat koettavat puuttua tanssiharrastukseen, vastassa voi olla teini, joka halveksuu vanhempien tietämättömyyttä tanssimaailmasta. Olen kuullut myös useasta tapauksesta, jossa oppilaan vanhempien antaessa kritiikkiä opettajalle, opettaja kostaa tämän suoraan oppilaalle. Opettaja saattaa ottaa kaikki tälle oppilaalle suunnitellut soolot pois ja alkaa syrjiä tätä tunnilla.

Tarkoitukseni ei ole missään nimessä leimata koko tanssinopetuskulttuuria Suomessa. Lajikohtaiset erot ovat huomattavat, baletti ollen tyypillisesti pahin. Katutanssitunneilla taas tyypillisesti yhteisöllisyys ja positiivinen oppimisympäristö on luontaisempaa. Alalla jatkuvasti työskentelee ja tulee lisää pedagogeja, jotka tekevät hienoa positiivista työtä tanssin ja lasten kanssa. Kuitenkin joukosta löytyy surullisen paljon tallaisia vanhan koulukunnan opettajia, jotka aiheuttavat oppilailleen (usein tietämättään) vahinkoa. Asioista kuiskaillaan pukuhuoneissa, mutta meidän on alettava puhua näistä väärinkäytöksistä rohkeasti ääneen.

Tehkäämme työtä sitä vastaan, ettei tanssi ole alusta epäterveille ajatus -ja käyttäymismalleille. Käykäämme avointa kehityskeskustelua tanssinopettajina, oppilaina ja oppilaiden vanhempina. Luokaamme tanssinopetuskulttuuria, jossa jokainen oppilas on yhtä arvokas ja tanssi on positiivinen voimavara oppilaiden elämässä.

Tanssijakoreografi, satunnainen tanssinopettaja, elinikäinen tanssioppilas
Tuulia Soininen

Valmentaja- ja ohjaajakoulutuksia (VOK) verkossa

JULKAISTU: 4.4.2020, KATEGORIAT: Koulutustiedotteet, Seuratiedotteet

Suomen Urheiluopisto tarjoaa kaikille valmentajille avoimia maksuttomia verkkomoduuleja. Moduulit noudattelevat valmentaja- ja ohjaajakoulutuksen VOK1 –sisältöjä ja ovat suoritettavissa täysin itsenäisesti verkossa. Kokonaisuudet sisältävät teoriatietoa, oppimistehtäviä ja osaamisen tarkistamista, sekä oman osaamisen reflektointia.

Tarjolla ovat Tanssiurheiluliiton valmentajakoulutuspolkuun kuuluvat osiot:

112 VOK I Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa (3 h)
113 VOK I Taitoharjoittelu (3 h)

Sekä lisäksi moduulit:

Tunne- ja vuorovaikutustaidot valmennuksessa (2h)
Psyykkiset ominaisuudet harjoittelussa (3h)

Lue lisää ja hyödynnä mahdollisuus, ja etene valmentajan polulla!

Koulutukset sopivat erityisesti 1-tasoa suorittaville valmentajille ja ohjaajille, mutta pidemmällekin edennyt valmentaja voi saada niistä uusia oivalluksia.

Koulutukset pohjautuvat samoihin VOK-perusteisiin ja suomalaisen valmennusosaamisen malliin, joiden pohjalta Tanssiurheiluliiton koulutukset on rakennettu. Koulutukset hyväksytään osaksi Tanssiurheiluliiton tasotodistuksia.

Muista myös Tervetuloa ohjaajaksi -verkkokoulutus (Olympiakomitea)

Koulutus on tarkoitettu aloitteleville ohjaajille tai seurojen valmentajakerhojen käyttöön uusien ohjaajien perehdyttämiseksi tehtävään.  Verkkokoulutus kestää 35 min ja sitä voi katsoa pienissä paloissa.  Koulutus sisältää seuraavat osiot: Perustietoa ohjauksesta, Ohjaamisen suunnittelu, Ohjaaminen, Oma kehittyminen sekä Tukimateriaalia ohjaajalle.  Koulutus on maksuton.

Koronavirusepidemialla merkittävät taloudelliset vaikutukset liikuntaan ja urheiluun

JULKAISTU: 1.4.2020, KATEGORIAT: Mediatiedotteet, Seuratiedotteet

Tanssiurheiluliitto on yhteistyössä Olympiakomitean ja urheilujärjestöjen kanssa mukana muistuttamassa valtiovaltaa ja kuntia urheilun ja liikunnan vaikeasta tilanteesta. Nyt tarvitaan tukea.

Suomen Olympiakomitean kyselyn mukaan koronavirusepidemian aiheuttamat taloudelliset menetykset liikunnalle ja urheilulle ovat vähintään 81 miljoonaa euroa. Koronavirusepidemian aiheuttama poikkeustila uhkaa erityisesti suomalaisen liikunnan ja urheilun kivijalkaa, seuratoimintaa, jonka menetykset ovat yli 40 miljoonaa euroa.

Olympiakomitean teettämän kyselyn perusteella seuroissa pohditaan nyt lomautuksia, irtisanomisia ja toimintojen lakkauttamista. Pahin uhkakuva on, että kokonaisten seurojen toimintaa lakkautetaan. Tällöin ihmisten liikkuminen, yhteisöllisyys ja terveys sekä urheiluelämykset kärsivät merkittävästi. Suomalaisella seuratoiminnalla on yli satavuotiaat perinteet kansakunnan yhteisen hyvinvoinnin rakentajana.

Olympiakomitea ja liikunta- ja urheiluyhteisö esittivät tiede- ja kulttuuriministeri Hanna Kososelle jättämässään selvityksessä liikunnan ja urheilun kansalaisjärjestötoiminnan toimintaedellytysten turvaamista erityisavustuspaketilla. Lisäksi ministeriöltä toivotaan tiivistä yhteistyötä kuntien liikuntatoimien kanssa taloudellisiin vaikeuksiin joutuneiden urheiluseurojen pelastamiseksi.

– Emme voi antaa poikkeustilanteen tuhota suomalaisen seuratoiminnan edellytyksiä. Tarvitsemme epidemian aikana ja erityisesti sen jälkeen liikettä, yhteisöllisyyttä, elämyksiä, terveyttä ja hyvinvointia. Seuratoiminta on Suomen suurin kansanliike ja tarjoaa kaikkea tätä, Olympiakomitean toimitusjohtaja Mikko Salonen toteaa.

Ministerille jätetyssä esityksessä todetaan myös, että opetus- ja kulttuuriministeriön ja työ- ja elinkeinoministeriön tulee etsiä yhteistyössä ratkaisu yhtiömuotoisten liigojen (kuten SM-liiga, Veikkausliiga ja Korisliiga) tukemiseen.

Liikunta auttaa selviämään poikkeustilanteessa

Poikkeustilanne vaikuttaa omaehtoiseen liikuntaan, sillä sisäliikuntapaikat on suljettu ja liikuntatapahtumat laajasti peruttu, myös ulkoliikunnassa. Vaikka ulkoliikunta ja kotona tapahtuva harjoittelu ovat toistaiseksi sallittuja, on riski, että fyysinen aktiivisuus vähenee ja ihmiset passivoituvat.

Pitkäaikaiset vaikutukset riippuvat kriisin lopullisesta pituudesta. Julkisen vallan toimet ovat merkityksellisessä asemassa rajaamassa väistämättömien vaikutusten mittakaavaa. Tämä on perusteltua myös yhteiskunnan kannalta. Epidemian jälkeen ja sen aikanakin tarvitsemme liikettä, yhteisöllisyyttä, elämyksiä, terveyttä ja hyvinvointia. Liikunta ja urheilu tarjoavat juuri näitä asioita.

Nyt on oikea hetki auttaa liikunnan ja urheilun toimijat kriisin yli, jotta ne voivat olla tukemassa suomalaista yhteiskuntaa takaisin jaloilleen, kun sen aika on.

Kunnat tarvitaan mukaan pelastustalkoisiin

Liikunta- ja urheiluyhteisö vetoaa myös kuntien liikuntatoimiin taloudellisiin vaikeuksiin joutuneiden urheiluseurojen pelastamiseksi. Kuntien toivotaan nyt luovan kansalaisjärjestötoiminnalle hätäapupaketteja, jotka voivat muodostua esimerkiksi palkkatuesta, tilavuokrakuluista pidättäytymisistä ja kohdennetuista seuratuista.

Suomen kansainvälisissä verrokkimaissa on rakennettu ja ollaan rakentamassa tukipaketteja liikunnalle ja urheilulle. Esimerkiksi Norjassa on jo päätetty kevään osalta noin 50 miljoonan euron tuesta liikunnalle ja urheilulle. Myös Tanskassa ja Ruotsissa sekä lukuisissa Euroopan maissa hallitukset valmistelevat tukipaketteja.

Lisätiedot:
Mikko Salonen
toimitusjohtaja, Suomen Olympiakomitea

Ylimääräisiä ESR-hakuja osaan Suomea

JULKAISTU: 1.4.2020, KATEGORIAT: Seuratiedotteet

Pohjois- ja Itä-Suomen rakennerahastoalueille (Kainuu, Lappi, Pohjois-Pohjanmaa, Pohjois-Savo, Etelä-Savo, Pohjois-Karjala) on avattu  ESR-haku poikkeusoloihin sopeutumisesta. Näillä kohdealueilla myös seurat voivat olla hakijoina.

Etelä- ja Länsi-Suomen osalta tällaista laajennusta ei ole toistaiseksi vielä tehty eikä tietoa sellaisesta vielä ole.

Hakuilmoitus Itä-Suomi tässä.

Hakuilmoitus Pohjois-Suomi tässä.

Lisäksi Etelä-Suomen ohjelma-alueella on ESR-haku, mutta siinä kriteerit ovat normaalit (ts. ei samanlaisia poikkeushakuja ainakaan vielä kuin Itä- ja Pohjois-Suomessa). Lisätietoja siitä hausta täältä.

Tanssiurheilutoiminnan keskeytys jatkuu

JULKAISTU: 31.3.2020, KATEGORIAT: Seuratiedotteet

Tanssiurheiluliiton hallitus päätti ylimääräisessä kokouksessaan 31.3. tanssiurheilutoiminnan keskeytyksen jatkamisesta ainakin 13.5. saakka. Päätöksessä seurataan Valtioneuvoston linjauksia.

Tanssiurheiluliitto luottaa kaikkien jäsentensä seuraavan Suomen hallituksen ja Valtioneuvoston ohjeita, määräyksiä ja suosituksia välttääksemme itse sairastumasta tai levittämästä virusta toisiimme ja erityisesti riskiryhmiin kuuluviin henkilöihin.

Striimaus ja musiikin käyttö poikkeustilanteen aikana

JULKAISTU: 25.3.2020, KATEGORIAT: Seuratiedotteet

Koronatilanteen vuoksi kokoontumista rajoitetaan ja tilaisuuksia joudutaan perumaan. Lisäksi livetilaisuuksia siirretään digitaalisiin kanaviin. Koska musiikkia halutaan nyt hyödyntää yhä enemmän verkossa ja sosiaalisessa mediassa, Teosto on koostanut kysymyksiä ja vastauksia koskien musiikin käyttölupia ja striimausta (suoratoistoa) poikkeuksellisen koronatilanteen aikana.

Koronatilanteen vuoksi Teosto on tehnyt joihinkin lupiin väliaikaisia poikkeuksia, joiden myötä olemassa oleva lupa julkiseen esittämiseen sisältää luvan välittää sisältöä verkossa, eli striimata kokoontumisrajoitusten ollessa voimassa.

Lainaus Teoston sivulta:

”9. Pitääkö Olympiakomitean alaisten urheiluseurojen hankkia lupa, kun musiikkia hyödynnetään striimauksessa?

Poikkeuksellisen koronatilanteen takia tämä on mahdollista nykyisen luvan puitteissa. Lupa sisältää myös oikeuden jättää esitys katseltavaksi verkkoalustalle livetilanteen jälkeen. Tämä on toistaiseksi voimassa oleva poikkeusmenettely kokoontumisrajoitusten ajan.”

**

Koronan takia annettu kokoontumisrajoitus tuo menetyksiä monille yrityksille. Auttaakseen näitä yrityksiä siirtämään palvelujaan internet-verkkoon, Gramex laajensi taustamusiikkilupansa kattamaan väliaikaisesti myös striimauksen.

Lainaus Gramexin sivulta:

”Koronan aiheuttaman kokoontumisrajoituksen voimassaoloaikana Gramex-taustamusiikkiluvan haltija voi poikkeuksellisesti striimata musiikkia tai omaa toimintaa tukevia musiikkia sisältäviä AV-tallenteita omille asiakkailleen ja käyttäjille. Striimauksen tulee tapahtua luvan haltijan omalta tai hallinnoimalta alustalta, kuten esimerkiksi yrityksen tai yhteisön kotisivulta. Striimaus voi olla joko reaaliaikaista tai loppukäyttäjän itse valitsemana ajankohtana tapahtuvaa. Esimerkkejä laajennuksen käyttäjistä: urheiluseurat.”

**

Lue lisää kokonaisuudesta Olympiakomitean sivulta.

#seurapaitapäiväkotona – Osoita tukea seurallesi

JULKAISTU: 24.3.2020, KATEGORIAT: Seuratiedotteet

Urheiluseuratoiminnan suurin vahvuus on yhteisöllisyyden voima – ja nyt sitä tarvitaan enemmän kuin koskaan. Nyt kun emme voi fyysisesti olla toistemme seurassa, haluamme korostaa yhteisöllisyyden merkitystä ja luoda uusia keinoja osoittaa yhteenkuuluvuutta. Yksi tällainen keino on tunnustaa oman rakkaan seuran värejä Seurapaitapäivänä – tällä kertaa se tapahtuu vain kotona ja somessa.

Kutsumme teidät kaikki mukaan seurapaitapäivään 31.3.2020 osoittamaan yhteisöllisyyttä ja tukea vaikeassa tilanteessa oleville urheiluseuroille. Osallistuminen on helppoa ja turvallista ilman, että kenenkään tarvitsee lähteä väkijoukkojen keskelle. Seurapaitapäivä elää somessa, kuvien ja tekstien kautta.

Olympiakomitea kutsuu koko urheiluyhteisön mukaan osoittamaan tukensa seuratoiminnalle

Urheiluseurat liikuttavat yli 1,2 miljoonaa suomalaista. Suomen suurin kansanliike on nyt suurien haasteiden edessä, kun harrastustoimintaa ja kilpailuja ei koronavirustilanteen vuoksi voida järjestää. Osoita seurasydämesi omalle rakkaalle urheiluseurallesi: pue siis päälle oma seurapaita ja jaa kuvasi sosiaalisen median kanavissa tunnisteilla #seurapaitapäiväkotona ja #seurasydän. Tämä tehdään yhdessä, mutta jokainen omalla kotikentällään kotona.

– Haluamme tuoda seurapaitapäivällä iloa arkeen. Seurapaidan pukeminen päälle on myös kannanotto oman seurasi puolesta. Samalla voimme yhdessä jakaa tunteen, että emme ole yksin, vaan yhdessä, yhtenä suurena urheiluperheenä. Vaikka koronatilanne erottaakin meidät fyysisesti toisistamme, seuraan kuuluminen yhdistää meitä henkisesti ja auttaa jaksamaan vaikeina aikoina, toteaa Olympiakomitean seuratoimintayksikön johtaja Pekka Nikulainen.

#Seurapaitapäiväkotona – näin osallistut mukaan! 

  1. Kaiva kaapista rakkaan seurasi seurapaita ja pue se päälle tiistaina 31.3.
  2. Nappaa kuva ja postaa se someen tunnisteilla #seurapaitapäiväkotona ja #seurasydän

Osallistuminen on helppoa ja turvallista ilman, että kenenkään tarvitsee lähteä väkijoukkojen keskelle. Seurapaitapäivä elää somessa, kuvien ja tekstien kautta. Osallistu seurapaitapäivään tiistaina 31.3.2020 jakamalla kuvasi somessa tunnisteilla #seurapaitapäivä #seurasydän.

www.seurasydan.fi

Materiaalipankki päivittyy pian uusilla #seurapaitapäiväkotona -kuvilla ja videolla. https://olympiakomitea.kuvat.fi/kuvat/LOGOT/Seurasyd%C3%A4n/

Syksyllä 2019 ensimmäistä kertaa järjestetyn #seurasydän-kampanjan yksi kohokohdista oli #seurapaitapäivä 24.9.2019, joka liputti suomalaista seuratoimintaa. Viime syksynä järjestetty Seurapaitapäivä-tempaus sai liikkeelle tuhannet suomalaiset. #Seurasydän-tunnuksella jaettiin yli 11 000 kuvaa ja tarinaa