Toiminnanjohtajan palsta 38/25

JULKAISTU: 17.9.2025, KATEGORIAT: Yleinen

Vaalea nainen katsoo kameraa.

Keväällä 2025 valmistui liiton viestintästrategia, jonka viestintäkoordinaattori esitteli elokuun suunnittelupäivässä.  Viestintästrategia on osa liiton vuoteen 2029 ulottuvaa strategiaa ja näin ollen linjassa muun liiton toiminnan kanssa.  Viestintästrategian keskiössä on rohkeus kokeilla uutta ja nähdä mahdollisuudet ennen esteitä. Tanssiurheiluliiton viestintä on rohkeaa, positiivista ja monilajisuutta korostavaa. Strategian tavoitteena on lisätä liiton näkyvyyttä, rakentaa yhteisöllisyyttä ja tukea sekä huippu-urheilua että kehityshankkeita.

Strategia näkyy arjessa monella tavalla. Liiton lajeja nostetaan esiin kaikissa kanavissa ja viestinnän sävy on kannustava ja innostava. Sosiaalinen media toimii strategian jalkauttamisen ytimessä: seurojen, urheilijoiden ja valmentajien nostot, kampanjat ja yhteisölliset sisällöt tekevät liiton toiminnan näkyväksi ja innostavat osallistumaan. Viestinnän avulla pystymme tukemaan seuroja tarjoamalla ajankohtaista tietoa koulutuksista, tapahtumista ja kehitysmahdollisuuksista. Sosiaalisen median kanavista käytämme edelleen Instagramia ja Facebookia, tiedostaen erilaiset kuluttajaryhmät ja tuotettavan sisällön vaatimukset. Somealustoilta saatavaa dataa seurataan aktiivisesti ja sitä hyödynnetään sisältöjen tuotannossa. Liiton sosiaalisen median sisältöjen ja ilmeen uudistus on aloitettu ja vuoden 2025 alussa ja saadun positiivisen palautteen määrä kertoo, että oikeaan suuntaan ollaan menossa.

Otamme YouTuben käyttöön keskeisenä liiton järjestämien SM-kilpailujen viestintäkanavana DanceSportFin TV -alustan kautta, jotta SM- kilpailujen seuraamismahdollisuus verkossa ei ole sattumanvaraista vaan helposti saavutettavaa ja säännöllistä. Toiminnan varmistaminen vaatii vielä rahoituksen varmistamista, joten halukkaat sponsorit käsi pystyyn. Mikäli yrittäjänä näet tuhansien katsojien somelähetykset potentiaalisena markkina-alustana sinulle, kannattaa olla yhteydessä viestintäkoordinaattoriin.

Tärkeä osa strategian toimeenpanoa on keväällä 2025 käynnistetty kotisivu-uudistus. Uudistus ei ole pelkkä tekninen parannus, vaan askel kohti modernimpaa ja käyttäjäystävällisempää viestintää. Liitolle avataan omat erilliset tapahtumasivut, jonne jatkossa tuodaan kaikki liiton järjestämät tapahtumat esim. 50 v. juhlavuoden ja SM-kilpailujen osalta. Sivut otetaan käyttöön vuoden 2026 alussa. Kotisivu-uudistus työryhmä suunnittelee liiton virallisen kotisivun uutta rakennetta ja ulkoasua. Kotisivu-uudistuksen tavoitteena on houkuttelevuus, helppokäyttöisyys ja monilajisuuden näkyvyys. Kotisivut muodostavat samalla alustan, joka tukee liiton brändiä ja mahdollistaa jatkossa myös sponsorien ja yrityskummien paremmat näkyvyysratkaisut.

Kun katsomme eteenpäin, näemme tanssiurheilun vahvana, tunnistettavana ja arvostettuna brändinä, joka yhdistää liikunnan, kulttuurin, hyvinvoinnin ja huippu-urheilun. Viestinnän strategia ja kotisivu-uudistus vievät meitä määrätietoisesti tätä visiota kohti.

”Syksyn sävelissä kuuluu yhteisön ääni – tanssiurheilu yhdistää viestinnän voimalla”, joten muistakaapa

23.9. Seurapaitapäivä

25.9. Valmentajan päivä

Käynnissä:

Vuoden tanssiurheiluteko, ehdotusaikaa 30.9. asti

Vuoden valmentaja äänestys, ehdotan valmentajaa 3.10. mennessä

 

Pirjo

Jos mieltäsi askarruttaa joku asia, ota rohkeasti yhteyttä

050-4080 122 tai pirjo.koivula(a)dancesport.fi